Sommar, sommar, sommar!

4 Jun

 

Hurra!
Äntligen får vi vakna upp till värme igen.
Jag öppnar altandörren varje morgon och njuter av värmen som
strömmar in. Tänk att lite sol kan göra oss så glada och företagsamma.
Ändå är ju hösten min absoluta favoritperiod. Allt börjar på nytt då.
Efter lata sommardagar får allt struktureras upp igen.
Vardagsrutiner och nya friska tag. Lika efterlängtad som vår
och sommar är efter en lång vinter är också hög och klar luft
på hösten.

Våra nya grannar börjar bli högljudda.
De har vuxit till sig så pass att ungarna flyttar vilken dag
som helst nu.
Tänk att jag skulle bli intresserad av fåglar.
Såg att en kompis satt in en webbkamera i sin fågelholk lagom
till att ungarna skulle kläckas. Han kallar det för Big Brother huset.
Behöver jag säga att han jobbar med TV.

Maj månad var minst sagt stressig och det kändes som att ha eld i baken
mest hela månaden. Jag har bestämt att juni ska bli något mer humant
tempomässigt. Det kommer att ske automatiskt eftersom barnens
aktiviteter, utflykter med matsäck och extra jobbrelaterade kvällspass
är mer eller mindre över. Jag gillar ju tempo och tänker att de som inte
gillar tempo måste ha gått under i maj. Kanske låg de och grät på
kvällarna för att de glömt köpa matsäck till morgondagen för veckans
tredje i ordningen; viktiga aktivitet!?
Kanske köpte de istället en pizza på väg till utflykten och struntade i
de outtalade sociala kraven av hemlagat och vackra servetter.
Är det för barnens skull vi duttar med allt detta, eller är det för att vi
är rädda om våra rykten inför andra föräldrar?
Jakten på det perfekta gör kanske att vi tappar fokus på det där
viktiga som jag alltid tjatar om. Detta är inte att förväxla med att jag vill
ha hemsk socialrealism i mitt liv där misär och förödelse är vardagsinslag.

Picture perfect: Barbafamiljen

Nej! Jag vill ha lite av Christer Lindarws Glitter och Glamour.
Jag vill nog, när jag tänker efter ha ganska mycket av den varan…
Massage, fotvård, yoga, friska barn, en man som fortfarande gillar mig.
Det är väl ändå höjden av glamour!?

Ja, helgen bjuder på olika inslag av aktiviteter. Städa, tvätta,
födelsedagskalas, examensmiddag, springlopp för maken –
kanske behöver han en hejjarklack så vi står alla stand by.
Sedan borde jag måla grinden och rensa maskrosor, men det står
längst ner på listan.
Nu: Hänga tvätt!

Lämna en kommentar